Men din jävla hetero!

Har du hört det skrikandes efter dig? Eller har du hört/sagt det här någon gång?:

  • Varför ska ni homosexuella alltid skylta med er sexuella läggning?
  • Ingen ska väl behöva bry sig om vad du gör i sängen?
  • Jag säger väl aldrig ‘hej, jag är hetero!
  • Pride är slöseri med skattepengar och är hets mot folkgrupp…Under mitt första år som helt officiellt ute ur garderoben har jag stött på minst ett dussin heterosexuella (cispersoner) som ojar sig över Pridefestivaler och att jag, med många, många andra HBTQ-personer bär olika symboler för HBTQ. (Det kan till exempel vara dubbla kvinnosymboler eller manssymboler, bisexuella, trans/queersymboler, regnbågsflaggan. Allt i form av mobilskal, halsband, örhängen, armband…halsduk, vantar, pins, slipsar, väskor, tröjor med olika tryck, med mera.)Några frågor till dig som läser; Hur ofta undviker du att tala om vem du lever eller har levt tillsammans med?, Hur ofta uppstår en konstig stämning när du talar om vem du lever eller har levt tillsammans med?, Hur ofta hör du folk använda din sexuella läggning eller din könsidentitet som skällsord?, Hur ofta hör du kollegor på jobbet eller i andra sociala sammanhang diskutera om personer med din sexuella läggning eller din könsidentitet bör få bli med barn eller inte? Hur ofta säger någon till dig att din sexuella läggning eller din könsidentitet bara är ”en fas”? Har du någonsin blivit utslängd ur en taxi, från en restaurang eller andra tillställningar, mordhotats, misshandlats, fått saker kastade på dig, blivit diskriminerad på jobbet eller i skolan för att du visat din kärlek öppet? Kysst din partner offentligt eller bara hållit i handen?Har du någon gång ställt eller funderat på frågan: ”Varför finns inget heteropride?”

    Tänk till lite snälla, med ovanstående i bakhuvudet. Tänk på allt sådant som du som heteroperson kan göra utan att behöva tänka. Utan att se dig om över axeln eller känna blickar och höra tisslande kommentarer. Hela samhället är ju faktiskt egentligen som ett enda stort pride för heterosexuella jämt, förutom de veckor under året som Pride genomförs runtom i landet. (Ideellt!)

    Du som någon gång ställt frågan eller tänkt tanken har nog inte tänkt på det, att du tillhör normen. Din sexuella läggning, din könsidentitet och ditt könsuttryck är de mest accepterade i samhället, och handen på hjärtat, – Hur troligt är det att någon höjer på ögonbrynen eller tar illa upp när du håller din partner i handen i en offentlig miljö. Skrikit att du kommer att hamna i helvetet?

    Det är många heteropersoner som inte ser eller förstår vitsen med till exempel Pride. Som inte förstår att det är en manifestation för HBTQ personers situation i Sverige och i resten av världen. Och för att fira kärleken. Den (kan man tycka) enkla rätten att få älska vem man vill. Det är ett tillfälle för många som lever i garderoben att träffa andra och få vara sig själv. Kanske hämta mod. Vi måste marschera och propagera för varandra, för dom som inte kan.

    HBTQ-personer kämpar för att få leva precis som Du! För att inte bli mördade, hotade, misshandlade, diskriminerade, spottade på, satta i fängelse eller avrättas just för att vi attraheras av- och älskar en människa av samma kön, eller för en transperson som konstant får brottas med könsnormer, och samma utsatthet som homo(och bi)sexuella.

    Om jag skulle strunta i mina armband, halsband, eller vad jag nu väljer att bära (och jag bär en eller flera varje dag) för att jag ska gå på en arbetsintervju och inte vill riskera att diskrimineras på grund av det, då vill jag inte ha jobbet. Jag bidrar indirekt till att förtrycket fortsätter om jag tar av mig smyckena och väljer att göra mig osynlig. En sådan arbetsgivare och chef vill jag inte ha.

    Sverige delar idag fjärdeplatsen med Belgien på 35 procent på listan över HBTQ-personer i Europa som känt sig diskriminerade eller förföljda under 2013. Och det är, för kännedom, fortfarande olagligt i 77 länder att vara homosexuell. I Sverige blev vi lagliga 1944. År 1979 togs stämpeln som psykiskt sjuka bort.

    Jag krigar på olika sätt mer eller mindre varje dag för HBTQ-personers rättigheter. Stöttar andra som är i den situation jag varit i. Försöker på olika sätt påverka idrotten, skolan, människorna runt omkring mig. Krigar för att inte stå utanför normen utan bli en accepterad och naturlig del av den.

    Jag och tusentals andra vill också kunna prata fritt om vår familj, partner och visa öppet vem vi älskar eller vilka vi är utan att oroas över att bli ifrågasatta, spottade på, diskriminerade, illa bemötta eller utsättas för våldsbrott. Prata om det mest normala utan att behöva tänka och analysera situationer.

    Min dotter och andra HBTQ-personers barn ska inte bli utsatta för mobbning i skolan eller inom idrotten för att man har föräldrar eller förälder som är transperson och/eller homosexuella.

    Avslutningsvis, något positivt – det är nu lagligt i 37 stater i USA att gifta sig. Senast tillskottet är Florida! Det går framåt både här och där i världen. Och vi måste fortsätta kämpa tillsammans världen över. Mot normen.

    NEVER be silent!

    ..LOVE is LOVE..

    Rest in Power Leelah Alcorn och alla andra HBTQ-personer som lämnat jorden genom självmord, eller blivit mördade och avrättade. Your voices will never silent!

Kommentera

