Rusta erkänner homofobi

En nyanställd man på Rusta fick ”nöja sig” med arbetskläder i damstorlek och när han tog upp problemet antydde mannens chef att han var gay, och därför borde acceptera kläderna.
Händelsen anmäldes till Diskrimineringsombudsmannen som var på väg att stämma Rusta när de båda parterna gick med på en förlikning. Enligt DO är händelsen typisk för en homofobisk jargong som ofta förekommer på arbetsplatser. I detta sammanhang användes det för att kränka eller förklena mannen.
Rusta medgav dock överträdelsen innan någon stämning hann genomföras, mannen i fråga fick 20 000 kronor av Rusta för trakasserierna.

På tidningen QX sajt finns även en artikel om Nadja Bäck Uhr som ansökte till en tjänst som orderhanterare på Champion (via byrå) I hennes personliga brev som arbetsgivaren Champion tog del av framgick det att hon var lesbisk och sambo med en kvinna. Nadja berättade för QX: (januari 2014)
– Jag blev kallad till intervju på bemanningsföretaget Performiq, den gick bra och de skulle presentera min profil för Champion. Men där tog det stopp, Champion tyckte tydligen att jag passade för jobbet, men hade valt bort mig på grund av min sexuella läggning, säger Nadja Bäck Uhr.
Klädföretaget Champion gjorde ingen hemlighet av att det var Nadjas sexuella läggning som utgjorde ett problem. Nadja blev chockad över beskedet, inte minst över hur öppet Champion gick ut med varför hon valts bort. Hon tog kontakt med facket Unionen, rekryteringsbyrån vittnade till hennes fördel eftersom Champion helt plötsligt ändrade sin utsago. Champion gick till slut med på en förlikning och gav Nadja diskrimineringsersättning på 60 000 kronor för kränkningen.

Dessa två exempel med ett års mellanrum är två av oräkneligt antal genom årtionden. Det här är exempel som klarats upp och domar fälts/förlikning skett. Men många hamnar som mörkertal.

Jag själv är jobbsökande just nu och det är ganska många som sagt att jag inte ska ha kvinnosymboler eller någon form av regnbågssmycken under intervjuer…

Varför? För att jag då riskerar att inte få jobbet?

Tack men jag tackar vänligt och bestämt nej från att jobba med homofober och att bli diskriminerad. Sedan finns det en och annan homofob (heteroextremist) på arbetsplatser ändå men jag vill ju för bövelen inte ha en sådan idiot till chef! Om vi väljer att göra oss osynliga för att anpassa oss till normen så bidrar vi själva till att förtrycket fortgår.

På QX sajt ställdes frågan:

Är du öppen med din läggning på jobbet?

Ja 58%
Nej 17%
Till viss del 24%
Vet ej 1%

Totalt 641 röster

Du kan läsa hela artikeln om Nadja på: http://www.qx.se/samhalle/26154/lesbisk-pa-jobbet-%E2%80%93-ratades-direkt-
Läs hela artikeln om Rusta på: http://www.qx.se/samhalle/27964/rusta-erkanner-homofobi–tvingas-betala-20-000-kronor

Kommentera

