Vad är en homosexuell egentligen?

I grund och botten är det bara förmågan att förälska sig i och/eller vara sexuellt attraherad av någon av samma kön som en själv. Det innebär alltså att det finns både kvinnor och män som är homosexuella – flator/lesbiska och bögar.

En sak som jag reagerat på är att begreppet homosexuell ofta, i folkmun och i media, per automatik är relaterat till bögar. Homosexuella kvinnor synliggörs inte alltid och det är viktigt att vara tydlig med att ”homosexuell” inte bara betyder bögar och män, utan även homosexuella kvinnor dvs lesbiska.

Jag har stört mig lite på det om jag ska vara ärlig.

Blev lite nyfiken och kastade ut frågan i ett par forum för HBTQ-personer men faktum är att det flesta tänkte på något helt annat när jag ställde frågan: ”Vad är det första du tänker på om jag säger homosexuell. Här är några få exempel:

  • Två likakönade som älskar varandra
  • Människa …..
  • Människa är så klart en självklarhet. Men om jag ska förklara för ex ett barn vad homosexualitet innebär så räcker det nog inte med att säga ”människa” hur vackert det än låter/är.
  • Absolut Kärlek!!
  • Stolt!
  • Tänker på mig
  • Wow, så bäst!
  • Jonas Gardell
  • Jag tänker på Jonas Gardells uttryck då han betonar tydligt att män som har en attraktion till män heter ”homosexuella män”. kanske för jag har aldrig riktigt definierat mig som just homosexuell utan mer som lesbisk eller flata. Två som älskar varandra är kärlek oberoende sexuell läggning.

Hur ser en homosexuell ut?

Hur homosexuella ser ut tror jag de flesta har en ”klar bild av”, den fördomsfulla bilden, en slags generell sanning.
Nidbilden är att ”Alla bögar är feminina och klär sig i tighta kläder, har ett speciellt rörelsemönster och pratar på ett visst sätt. Alla lesbiska är manhaftiga. Det som kallas butch. Flator är tjocka, meckar med bilar och motorcyklar, klär sig manligt och har kort hår. (Icke att förglömma att alla är arga feminister som vill utplåna männen)
Jag känner lesbiska från tomboy till butch till mittemellan eller feminin. Några av vännerna som är väldigt feminina tas per automatik för hetero och har fått höra av män ”Men va? Du kan ju inte vara homosexuell? Du som är så snygg och feminin. (!)

Begreppet homosexuell är ett sätt att sammanfatta en identitet som inte bara är sexuell utan också är en social tillhörighet. (Observera att det inte gäller alla – bara för att man är homosexuell behöver man inte vara eller vilja vara en del av gay- eller HBTQ-samhället.) En del kallar det etikett, och vill bara se sig som människa, inga konstigheter och en del vill inte engagera sig alls lika mycket eller inte alls i HBTQ-frågor. Det finns många som utsatts för någon form av diskriminering, hot, våld eller andra utsatta saker, medan en del aldrig råkat ut för något. En del upplevde ”komma ut processen som svår och jobbig” medan andra inte hade några problem alls och kanske tycker att det inte är en stor sak. Sedan finns det dom som inte vågar ”komma ut”. En del vill bära regnbågssmycken andra inte.

Personligen vill jag vara och identifiera mig med ordet homosexuell, lesbisk, flata, dyke eller vad som nu finns. Jag är en aktiv regnbågskrigare och vill vara med att påverka politiskt och personligt. Jag har alla möjliga smycken, ofta flera på samma gång, armband, halsband och ibland vantar. (Vilket jag märkt ses som ganska provocerande). Ska även göra en regnbågstatuering med dubbla kvinnomärken på ovansidan av underarmen. Vill att den ska synas och vill kunna se den själv. 🙂

Ni som läst detta, innan du läste, vad var din första tanke kring ordet homosexuell?

5 thoughts on “Vad är en homosexuell egentligen?

  1. Det första jag tänkte på. Nu får jag kloka svar på vad folk anser om homosexuella. Själv är jag bara den jag är, Kamilla som är såå svag för det kvinnliga släktet.

    • Själv har jag fått höra, men du ser inte ”sådan” ut otaliga gånger. Precis som man ser ut på ett visst sätt, det syns ju inte på utsidan, det känns på insidan.. Den känslan är för jävla härlig ☺️.

      • Visst är den Anna. Världens bästa.
        På mig syns det på ett sätt eftersom jag har massa regnbågssmycken och kvinnomärken men det är ju inte alla som uppfattar sådant heller iof.

        Hahaha, igår var jag ute med ett gäng kompisar på pub och karaokekväll. Bartendern frågar om jag ska upp och sjunga snart varpå jag svarar; ”Nä jag är bara här för att spana på brudar” 🙂

        Han såg ut som jag sagt att han vunnit en miljon eller liknande.

      • Men eller hur. Träffade på en kille för en vecka sedan på puben som försökte sätta in en move när jag sa åt honom att det var lönlöst, jag var där med vännerna för att spana på brudar.

        Han såg ut som om jag var hans chef som plötsligt gav honom sparken!
        När han hämtat sig efter några sekunder kom han fram med ett Jahaaa, är det så? Säkert?

        Men jä** pucko! Hade jag lust att säga. Vad hörde du inte i första meningen?!

        Men åh Anna, ja det är det. Förutom när man är en craevande singel som nästan är utdöende av längtan att dela den med någon. 🙈🙊

        Men jag måste säga att det är skillnad på inomboende ruset nu…när det gäller en kvinna…..

Kommentera

