Hur du berättar för ditt barn att ni ska skiljas

….inte trodde du väl på den rubriken?

Jag har inte svaret tyvärr. Det finns inga svar, inga sätt. Vi satt ner tillsammans. Många tankar for innan om huruvida jag skulle nämna att det handlade om att mamma ”bara blev kär i kvinnor”. Vår dotter är väl inkörd i regnbågsflaggan och allt vad den står för och känner flera av mina vänner som är homosexuella, män och kvinnor så för hennes del är det i sig inget konstigt.

Jag var ändå rädd att det skulle vändas emot mig, att det skulle bli en stor grej men det blev det inte.

Hennes första reaktion var att hon trodde att vi skämtade, men när vi väl påpekat det en gång till grät hon och gömde sig i min famn. Vi förklarade ett antal upprepade gånger då hon tyckte att vi kunde väl bo tillsammans i alla fall. Men när vi förklarat att vi alla skulle bli lyckligare, att mamma skulle bli lyckligare, och alla skulle må bättre på sikt så sjönk det på något vis in…

Det mest hjärtslitande var när hon började dra i några hårstrån på sin pappas arm och sa ”Om jag tar bort dom här så blir du kvinna”.
Hon sa att hon inte ville ha två mammor och en pappa men då förklarade jag att det är precis är som för hennes vänner Linn och Julia som har två mammor och en bonusmamma. Jag förklarade också att hon inte behöver kalla någon annan för mamma utan får säga vid namn eller som Linn kallar bonusmamma Sara för ”mami”.

Det var så himla konstigt allting. Hon gick och satte sig hos hon honom en stund, vi var tysta i vad som kändes som en evighet. Sedan fick hon frågan både två och tre gånger om hon undrade något, om det var något hon kände att hon inte förstod av det vi sagt….

Efter en stund frågar jag om vi ska gå upp och titta på en film hon och jag. Vi gick ut i köket och gjorde popcorn. Väl där frågar hon om vart jag ska bo och om hennes nya rum, vad hon skulle vilja ha för säng.

Det kändes jättekonstigt och surrealistiskt. Men ur egoistisk synvinkel – vilken enormt befriande känsla att få ha berättat för henne. Nu har det gått några dagar och har inte nämnt någonting, ska prata med henne någon kväll i veckan tror jag vid middagen eller nattning om hon undrar något kring det hela…

Min lilla kloka unge. 7 år och så överjävligt medveten. Världens bästa lilla människa.

Det kommer att bli jättebra….

Har fått lyssna till mångas åsikter om huruvida jag ska nämna det här med att mamma (vilket hon redan fattat till viss del) gillar tjejer och att det skulle göras till en grej.

Fast det är ju en grej, det är ju därför kärleken är slut,…det är en grej fast ändå inte,…en grej som vilken annan men ändå inte.
Äsch, det där känner man själv, faktiskt så ska man i sådana här lägen inte lyssna på för mycket råd. Det är sjukt svårt, men go with the flow. Låt hjärtat tala.

3 thoughts on “Hur du berättar för ditt barn att ni ska skiljas

  1. Åh vad jag känner med dig. Det är så tungt och samtidigt så befriande. Alla känslor rusar genom kroppen igen när jag läser vad du skriver. Rädsla, ångest, djupa skuldkänslor, känslor som idag ersatts med Styrka & Stolhet och en känsla av att vara fri. Jag önskar dig all lycka , snart står hon där och bara är alldeles självklar… Varma Kramar 💖💖 Anna.

Kommentera

