Det finns konstnärer och provokatörer och så finns det Elisabeth Ohlson Wallin

Jag har nog sett det mesta i utställningsväg av Elisabeth, senast idag, på Eskilstuna Konstmuseum. I utställningen har hon blickat tillbaka på sin karriär och skapat en retrospektiv utställning med sina egna favoriter. Utställningen är inne på sista veckan i Eskilstuna, men fram till 19 april kan du även se ”Ack Sverige du sköna” fast på Eskilstunas stadsmuseum.

Att synliggöra orättvisor och att arbeta med politiska budskap går som en regnbågstråd (finare än rött) genom hennes arbeten. Hon tar upp frågor om demokrati, normer och mänskliga rättigheter via klass och religion. Hennes verk både provocerar och berör. Det som gör att jag gillar Elisabeth så mycket är att hon står på barrikaden, säger vad hon tycker och står stark kvar, hur hårt vindarna än blåser. En stark kvinna med en jävla pondus. Hon vågar utmana, ta i det som är tabu. Hon gör det hon tror på. När jag ser henne eller hör om henne tänker jag genast på uttrycket ”Endast döda fiskar simmar med strömmen.” DET gör INTE hon!

Det finns små detaljer i hennes verk som på något vis synliggör det där lilla extra oavsett om det är porträtt eller med photoshopade detaljer som liksom ger en fet understrykning till budskapet i bilden. Det går inte att missa. Porträttet på Pia Sundhage, Birgitta Stenberg och Lena Nyman,….grymma! (Fotot av Maria Bonnevie skulle jag gärna ha på väggen, supersexigt.) Sedan kan man ju inte annat än att ÄLSKA fotot av Mian Lodalen, så snyggt! Men när jag såg den kunde jag inte låta bli att fnissa. Och det var inte åt Mian, det var åt den extra lilla detaljen på bilden – den svarta väskan. SÅ inte Mian men så rätt…
Jag personligen saknade ett par bilder från In Hate we Trust, men om jag fick välja bland mina Elisabeth-favoriter hade det varit väldigt fullt på väggarna.

Det är nästan omöjligt att välja någon favorit ur utställningen idag, Fotona från Jerusalem är så starka och nakna, råa men fulla med kärlek…
Den iscensatta bilden med båtflyktingarna (från serien Demokrati, 2011) som i vattenytan reflekterar en önskedröm, hamnar i topp. I speglingen i vattnet välkomnas de flyende av varma ansikten och utsträckta händer. Men, ovanför ytan visas en grymmare bildexponering. De förtvivlade människorna stöts bort av mörkklädd och kall militär. Det är en bild du skulle kunna se ur ett tydligt bibliskt perspektiv, Himmel mot helvete, typ. För mig säger den otroligt mycket om vårt samhälle idag. Helheten i bilden säger otroligt mycket om det där med det enkla och det svåra i att sträcka ut en hand. Även till en främling.

Det finns mycket att se, och det ligger mycket bilder online, men det är inte samma sak. Har du inte sett något av Elisabeth live – se till att göra det! Försök att få tag i boken Jerusalem (Ecce homo) och In Hate we Trust.

När jag upptäckte Elisabeth…

Den utställning som öppnade mina ögon för henne och hennes verk var ”In Hate We Trust.” Jag såg utställningen på stans kulturhus. Gick och torkade tårarna och hoppades att ingen såg mig. Jag gick runt, runt. Förmodligen har ingen besökare tittat så länge på en utställning som jag gjorde. Känslan som den utställningen gav mig kommer sitta kvar för evigt. Förmodligen tog den extra hårt eftersom jag själv var mitt i min ”komma ut process”….

HEJA DIG Elisabeth! När jag hittat Puman med stort P, och vi gifter oss, vet jag absolut vem som ska få ta bröllopsfotografierna, kosta vad det kosta vill! ❤ 😉


TIPS! Har du inte sett Wallins ”Ack Sverige du sköna” så pågår den till den 19 april på Eskilstuna Stadsmuesum.
I övrigt, håll koll med museum och gallerier nära dig, eller studsa in på hennes sajt, http://www.ohlson.se/

Finns även en hel del att se på youtube (utöver intervjun ovan) kopplat till utställningar och inte minst om Jerusalem.
Se intervju om Jerusalem (Youtube) >>

Elisabeth Ohlson Wallin på Facebook >>

Fotot till det här inlägget, (vybild från konstmuseet), tillhör Elisabeth Ohlson Wallin.

Youtubeklippet ovan:
Måndagen den 29 april (2013) besökte Elisabeth Ohlson Wallin Kungsmadskolan för att visa upp sina bilder, bland annat utställningen Ecce Homo. Elever på Kungsmadskolan/Kungsmad Play passade på att ställa ett par frågor till henne om sin roll, sig själv och sitt konstnärsskap.

3 thoughts on “Det finns konstnärer och provokatörer och så finns det Elisabeth Ohlson Wallin

  1. Hon kommer till Regnbågsmässan (HBTQ-vänlig gudstjänst) nu på söndag 15/3 kl 18 i St Johannes kyrka, Stockholm.

Kommentera

