”Ingen ska väl behöva bry sig om vad du gör i sängen?”

IMG_3510

”Ingen ska väl behöva bry sig om vad du gör i sängen?”
”Jag säger väl aldrig ‘hej, jag är hetero!”
”Varför ska ni homosexuella alltid skylta med er sexuella läggning?”
”Måste de verkligen spöka ut sig sådär?
”Pride är slöseri med skattepengar och är hets mot folkgrupp”…

Under mitt första år som helt officiellt ute ur garderoben har jag stött på en drös heteropersoner som ojar sig över Pridefestivaler och att jag, med flera, bär olika symboler för HBTQ. (Det kan till exempel vara dubbla kvinnosymboler eller manssymboler, bisexuella, trans/queersymboler, flaggor. Allt i form av mobilskal, halsband, örhängen, armband…halsduk, vantar, pins, slipsar, väskor, tröjor med mera.)

Många HBTQ-personer tvingas inte bara ”komma ut” i tid och otid (och bli ifrågasatta för det), utan måste även fundera både en och två gånger över om vi verkligen ska berätta vad vår partner heter eller vilket pronomen vi föredrar att omtalas med. Risken för att vi ska få ett dåligt bemötande, att vi ska mötas av oförståelse och rentav hat finns hela tiden där, mer eller mindre uttalad och i olika grad. I alla arenor och sammanhang.

Hur ofta undviker du att tala om vem du lever eller har levt tillsammans med?, Hur ofta uppstår konstig stämning när du talar om vem du lever eller har levt tillsammans med?, Hur ofta hör du folk använda din sexuella läggning eller din könsidentitet som skällsord?, Hur ofta hör du folk i på jobbet eller i andra sociala sammanhang diskutera om personer med din sexuella läggning eller din könsidentitet bör få bli med barn eller inte? Hur ofta säger någon till dig att din sexuella läggning eller din könsidentitet bara är ”en fas”? Har du blivit utslängd ur en taxi, från en restaurang eller andra tillställningar, mordhotats, misshandlats, fått saker kastade på dig, blivit diskriminerad på jobbet eller i skolan för att du visat din kärlek öppet?

Har du någon gång ställt frågan, eller hört frågan: ”Varför har vi inget heteropride då?”

Den frågan eller det uttalandet får det att krypa i kroppen på mig. Tänk lite, med ovanstående i bakhuvudet. Tänk på allt sådant som du som heteroperson kan göra utan att behöva tänka. Utan att se dig om bakom axeln eller känna blickar och höra tisslande kommentarer. Eran parad är varje dag kära hetero. Hela samhället är ett enda stort Heteropride för jämnan. För dig eller någon i din närhet som någonsin ställt dessa frågor så tänker du nog inte på det eftersom att du tillhör normen, och handen på hjärtat, – Hur troligt är det att någon höjer på ögonbrynen eller tar illa upp när du håller din partner i handen, håller om eller kysser hen i en offentlig miljö?

Det är många personer (kanske ska dra det till sin spets och kalla det heteroextremister?) som inte ser eller förstår vitsen med till exempel Pride. Som inte förstår att det är en manifestation för HBTQ personers situation i Sverige och i resten av världen och för kärleken. Den enkla rätten att få älska vem man vill. Det är ett tillfälle för många som lever i garderoben att träffa andra och få vara sig själv. Kanske hämta mod. Vi måste marschera och propagera för varandra, för dom som inte kan.

Vi kämpar för att få leva precis som du. För faktiskt att inte bli mördade, hotade, misshandlade, diskriminerade, spottade på, satta i fängelse eller avrättas just för att vi attraheras av- och älskar en människa av samma kön, eller för en transperson som konstant får brottas med könsnormer, och samma utsatthet som homo(och bi)sexuella.

Om jag skulle strunta i mina armband, halsband, eller vad jag nu väljer att bära (och jag bär en eller flera varje dag) för att jag ska på en arbetsintervju och inte vill riskera att diskrimineras på grund av det, då vill jag inte ha jobbet. Jag bidrar indirekt till att förtrycket fortsätter. En sådan arbetsgivare vill jag inte ha.

Så länge det ser ut som det gör så krigar jag för en mänsklig rättighet. För mig själv, för alla HBTQ-personer, för att min dotter och andra HBTQ-personers barn inte ska utsättas för mobbning i skolan.

Alla kan vi oavsett läggning kan göra mycket för att hjälpa till. Skolan är exempel på en instans som både kan och bör ta ansvar….

Läs debattinlägg från Lärarnas Riksförbund – Den öppnare skolan >>

3 thoughts on “”Ingen ska väl behöva bry sig om vad du gör i sängen?”

  1. Har sagt det förut och säger det igen, du är grym Charlie 😘.. Så jädra vass. Skulle velat dela denna på min FB.. Har du någon länk eller något. Fler bör läsa dina väl valda ord .. ✨

  2. Pingback: Varför har vi inget hetero-Pride? | Marielle: Perspektiv

Kommentera

