Morfars moster Signe var ”lagd åt andra hållet”

IMG_3781

Min morfars moster Signe (till höger i bild) var ”lagd åt andra hållet”….

Jag skulle vilja enligt lag förbjuda uttrycket ”Lagd åt andra hållet”. Kan vi inte göra det straffbart att säga det, typ dryga böter? Jag får verkligen kalla kårar av det. Det känns verkligen SÅ 1944. Ish.

Inledningsvis vill jag säga att jag ÄLSKAR det här fotot. Det gör mig glad. Det känns som att jag ser på fyra riktigt starka kvinnor (det här är 30-talet), känns som ett riktigt äkta sisters in crime på något vis.
Det är min morfars moster Signe till höger på bilden. Hon var homosexuell, antogs det i alla fall. Eller som det sagts under min uppväxt – ”lagd åt andra hållet”. Signe umgicks, efter utsagor, misstänksamt mycket med grannen (kan det möjligt vara kvinnan hon håller om i midjan?) och hade aldrig en relation med en man. (Vad någon vet). Det var väldigt hyschpysch och Signe var ju faktiskt en brottsling genom att attraheras av och bli förälskad i kvinnor, för det var nämligen, fram till 1944, olagligt att vara homosexuell. Ett brott som i Sverige då kunde ge upp till två års straffarbete. Homosexualitet sågs även som sodomi.
Önskar att jag hade träffat henne,…Signe. Hon ser så jäkla cool ut. Alla bilder jag sett på henne. Hon verkade vara en kvinna med power i och jag skulle VERKLIGEN vilja höra om hennes liv.

Det normala förhållandet kallas HETEROSEXUALITET

En intressant recap för att förstå vad hon växte upp i, hittar du i Nordisk familjebok (- Konverstionslexikon och Realencyklopedi) från 1909. Där står det såhär om homosexualitet:

Sexualdriftens abnorma riktning mot personer af samma kön. Det normala förhållandet kallas HETEROSEXUALITET. Homosexualiteten är i allmänhet medfödd och måste betraktas som ett uttryck för en vederbörande persons släkt förefintlig nervös degeneration. Med afseende på dess utveckling och styrka är anmärkningsvärdt, att åtskilliga olikheter förefinnas och växlingar från den svagaste dragning till den tydligaste uttalade förkärlek för personer af samma kön förekomma.(…) De homosexuella tendenserna äro vanligen förenade med en allmän omvärdering af synpunkter, böjelser och intressen, som i något avseende sammanhänga med det sexuella lifvet, och det sexuella lifvets inflytande sträcker sig otifvelaktigt längre än mången tror. (…) Det är icke sällan fallet, att homosexuella personer i uppförandet, sätt att kläda sig, hållning och åtbörder ha något visst för sexuallifvets tendenser karakteristiskt. Homosexuella män ha sålunda understundom något feminint öfver hela sin personlighet och röja i sin smakriktning en viss kvinnlig esteticism, och hos de homosexuella kvinnorna kommer omedvetet den sexuella förnekelsen af det egna könet till uttryck i ett manligt sätt att kläda sig, manlig hållning, manliga intressen. Ibland tager sig det sexuella anlaget ett ännu tydligare uttryck i vederbörandes kroppsliga byggnad, som hos de homosexuella männen företer en viss formernas rundning och spädhet, hos de homosexuella kvinnorna manliga proportioner och hårdhet i linjerna, utan att sexualorganen behöfva förete den minsta påvisbara afvikelse från det normala. (…) Sexuella missbruk och ovanor, såsom onani, kunna ur detta tillstånd främja en mera bestämdt framträdande af det homosexuella begäret.”

Faktum är att homosexuella i hela världen betraktades som sinnessjuka fram tills att Världshälsoorganisationen tog bort stämpeln i början på 90-talet. I Sverige var vi snabbare än VHO, här tog vi nämligen bort sjukdomsstämpeln 1979! (Det är en historia som ska ha ett eget blogginlägg.) Det har hänt en hel del i vårt svenska samhälle sedan dess (Tack och lov), det har hänt saker över hela världen också för den delen, både framåt och bakåt. Det är fortfarande inte alltid en självklarhet att vara öppet homosexuell, inte ens i Sverige. Och definitivt inte i de 76 länder där det fortfarande är olagligt att vara homo, bi, trans eller queer. I en mängd länder leder det även till fängelse fortfarande. Allt från ett par år till livstid. Ett av de senaste morden som det rapporteras om hände för ett par dagar sedan i Swaziland. En 26-årig kvinna blev huggen i ryggen. En man som såg henne på en bar med sina vänner och klarade inte av åsynen av en lesbisk kvinna. Så han bestämde sig kort och gott för att hugga ner henne, Hämtade en yxa i bilen och skred till verket. ”Kill them damn dogs” ska hans vänner ha skanderat.
Hon dog, förblödde, på väg till sjukhuset.

Jag fäller varje gång jag läser eller hör om något liknande. Eller om hur ISIS avrättar homosexuella män. Det är så himla fruktansvärt. Obeskrivligt vidrigt.

Jag vill avsluta med en bild, som verkligen säger mer än tusen ord, och den säger allt om varför vi har våra Pridefestivaler runtom i världen.

”In some countries it means losing your friends, in others it means losing your life”

i 77 länder är vi olagliga

2 thoughts on “Morfars moster Signe var ”lagd åt andra hållet”

  1. Det är så ofattbart och helt sjukt att homosexualitet skulle klassas som en sinnessjukdom…
    Det är svårt att ta till sig att människor fortfarande än idag mister sina liv på grund av sin sexualitet… jag mår fysiskt illa och gråter rakt ut i ångest när jag hör om ex. Isis…

Kommentera

