Hela världen chockades av Orlando

Det förvånar mig att så många verkade så förvånade. Företag hissade Pride-flaggan för ett dygn eller två och västvärlden var skakad. Dessa brott pågår över hela världen varje dag.

Det var ett vidrigt dåd – JA. Ett hatbrott och ett terrorbrott. Det är lika vidrigt som vilket mord som helst MEN det vidriga är att det skedde på en plats där vi HBTQ-personer ska kunna vara fria. Inte behöva se oss om och tänka. Men återigen, det händer över världen varje dag. I 73 länder är det fortfarande olagligt att vara gay, i 10 av dom är det fortfarande dödsstraff.

Det här med Orlando drog nästan proppen ur av energi hos mig. Känns som att jag skrek rakt ut i tomma intet mellan alla kändisars statusar och tycke och tänk.

Det här var mina ord: 

Måste ni heterosexuella skylta med er sexuella läggning och hålla handen på stan?

Jag vill inte veta vad ni gör i sängen. Var ihop om ni vill men tryck inte upp det i ansiktet på mig!

Låter det löjligt?

Dagen innan attentatet mot nattklubben (gayklubben) Pulse i Orlando, och en händelse som kallas HBTQ-världens Utöya, skrev jag ett inlägg som jag sedan raderade bara minuter efter jag publicerat. (Med ovanstående inledning.)

Det handlade om provokation.

Det är nämligen det vi homosexuella får höra till leda. ”Sluta skylta med er läggning”, ”Sluta tryck upp er sexuella läggning i ansiktet på oss”, ert flaggviftande.

Stanley Sjöberg är en, tillsammans med till exempel Kauko Antbacke, och med många andra som sagt, (och som numera tycker dom har vatten på sin kvarn) – Varför ska man (ni homosexuella) provocera med sin sexualitet?

En muslimsk ledare jag inte minns namnet på, sa nyligen att bögar och lesbiska helt enkelt måste dö. (Såg klipp på youtube)

Baptistkyrka i USA kallade skjutningen för en välsignelse och ett tecken på Guds ovilja till homosexualitet.

Snälla någon, vi försöker leva vanliga liv. Hålla handen och pussa vår andra halva offentligt utan att någon bryr sig.

Problemet är att ALLT FÖR MÅNGA BRYR SIG och faktiskt utsätter oss för hatbrott.

Problemet stavas RELIGION. Extremism.

Jag har varit med om en man som gapat mig rakt i ansiktet, att vi är onaturliga och förtjänar att dö. Att det är fel i huvudet på homosexuella. Jag har haft Jehovas vittnen som sagt att min livsstil är fel och att jag kan omvändas med avhållsamhet. Alla kan botas. Jag har varit med om människor som provoceras av mina halsband och armband, som bytt plats och som gett mig och C ”jag uppskattar inte att se er blicken”. Jag har blivit varnad för att bära regnbågssmycken på intervjuer för att inte riskera att missa ett jobb på grund av det.

Många HBTQ-personer är med om värre saker, andra har aldrig upplevt något.

Stanley Sjöberg menar att när västvärlden fått en stor muslimsk befolkning så måste länderna anpassas till det. Sådant som kan provocera extrema muslimer bör tonas ned, tycker han.

Aldrig i livet. Det är det värsta jag hört.

RELIGION FÅR INTE STYRA. Inte buddhism, inte kristendom, inte islam, och allt vad som nu finns.

Tro vad du vill, och älska vem du vill.

Att älska en människa av samma kön är lika lite ett val som att älska någon av det motsatta.

Kan någon förklara vad det är med samkönad kärlek som är så provocerande?

Det finns inte ett enda land i världen där det är fullständigt jämlika rättigheter för HBTQ kontra heteronormen.

Homohatet är lika strukturellt som rasismen. Människor flyr sina hemländer för att kunna leva öppet och leva överhuvudtaget. Det är fortfarande olagligt i 73 länder och förenat med dödsstraff i 10.

Gayklubbar finns för att vi fortfarande är i behov av fristäder där vi kan slappna av. Inte behöver känna blickar eller tänka på om vi kan visa våra känslor offentligt.

Inte ens Stockholm är en safezone. Det är lättare att vara öppet gay i Stockholm än en liten stad men även här finns hatet runt hörnet.

Även jag som är ganska tuff tänker ibland en extra gång och sonderar terrängen innan jag håller Cs hand eller visar någon kärlekshandling som är självklara för straighta i det offentliga.

Det här äter upp mig inifrån. Det förvånar mig att många verkar så chockade. Chockade över hatet. Det finns där hela tiden i alla religioner.

Återigen, religion får inte styra och vi ska inte anpassa oss!

Vi har lång, lång väg kvar att gå.

Många HBTQ-personer vill inte slåss och kämpa politiskt. De vill bara leva. Och det är ok. Vi alla bidrar på olika sätt.

Att tända ljus hjälper ingenting, lägg gärna några minuter på All Outs hemsida. Jag har varit aktiv där i två år.

Motarbeta bög och flata som skällsord i vardagen. Säg ifrån om någon agerar eller uttalar sig HBTQ-fobiskt.

Idrotten måste också ta ansvar. Klubbarna måste ta ansvar där språkbruk som framförallt ”Jävla bög” är vanligt förekommande. Eller fjolla.

Agera när män (för det är av någon lustig anledning män) som klankar ner på damlandslaget och fokuserar på om spelarna är ihop med en kvinna eller man.

Vi har långt kvar att gå och här har fotbollen som Sveriges och världens största idrott ett enormt ansvar. Det räcker inte med en värdegrund i bokhyllan.

HBTQ-rättigheter och rätten att leva med vem man vill har blivit politik på ett annat sätt efter attentatet.

Efter att det blev lagligt i alla delstater i USA att gifta sig för samkönade par drunknade Facebook i regnbågsflaggor. Likaså efter attentatet i Paris. Alla var fransmän. Men efter Orlando är det annorlunda.

Sedan det blev lagligt med giftermål i USA har hatlagar som ska tillåta diskriminering av HBTQ-personer på religiösa grunder instiftats. Höga politiker, salafister och den kristna högern spelar på hatarnas rädslor och fobier med en uppviglande retorik.

Det gör ont.

Kärlek är inte politik, kärlek är en mänsklig rättighet och självklarhet.

Religion får aldrig ta över!! Religion FÅR INTE STYRA!

För oss som HBTQ-personer känns det rakt i hjärtat vad motivet är.

HBTQ-personers rättigheter är mänskliga rättigheter. Vi har samma rättigheter. Låt oss bli det första landet i världen som har det!

Tyvärr är det i praktiken mer politik än någonsin, HBTQ är en kunskapsfråga – inte tyckafråga.

Nu tar vi taktpinnen!

Vila i frid systrar och bröder i Orlando. Och alla ni som mördats eller begått självmord före det.

Det skanderas att kampen måste fortsätta. Tro mig, många av oss gör det varje dag och har gjort i lång, lång tid. Vi behöver inte ha det upptryckt i ansiktet av staketexperter.

Det är inte vi HBTQ-personer som gör en sak av oss. Det är alla de människor som avskyr oss!
Självklart är inte religion i sig roten till allt ont, ni ser förhoppningsvis nyansen.

Jag väljer ‪#‎ÄLSKAKÄRLEK‬
Och jag älskar min flickvän, min partner in crime, min soldat, mitt allt.

Vem älskar Du?

‪#‎LoveWins‬

❤️💛💚💙💜

Kommentera

